Színhőmérséklet, fehéregyensúly

Találkoztatok már ezzel a fogalmakkal, de nem igazán tudjátok mit jelentenek és mire is jók? Ez a cikk egyszerűen elmagyarázza a lényeget és azt, hogyan is kell bánni velük. 

Leegyszerűsítve elmondható, hogy a színhőmérséklet a látható fény színét jellemző szám. Egysége: kelvin, K.

Az emberi szem többnyire képes alkalmazkodni a fény színéhez a külső fényforrásoktól függetlenül. Ez azt jelenti, hogy különböző fényviszonyok esetében többnyire színhelyesen érzékel szemünk (a fehéret fehérnek látjuk stb.). 

ColorCheck Face

Erre a fényképezőgép nem képes. Ezért ha színhelyes képet szeretnénk, akkor a fényképezőgépünket be kell állítanunk a megfelelő értékre.

Tudnunk kell, hogy a nappali fény színhőmérséklete sem állandó. Függ az évszaktól, időjárási viszonyoktól, földrajzi viszonyoktól, napszaktól.

Kora reggel a nap vöröses fénye kb. 2 000K értékű.

Az átlagos napsütés (délelőtti és délutáni) 5 000 - 5 600 K színhőmérsékletű, ami megegyezik a vaku színhőmérsékletével. Ezt látjuk fehérnek.

Borult időben 6 000 - 8 000 K a színhőmérséklet.

Magas hegyekben, nyílt tengereknél nem ritka a 10 000K fölötti színhőmérséklet, ami jellemzően kékes színt ad a képünknek.

A fehéregyensúly az a folyamat, amikor a színeltolódásokat korrigáljuk a képünkön annak érdekében, hogy fényképünk a legpontosabban adja vissza a színeket. Egy ilyen fotón a fehér szín tényleg fehér és mentes mindenféle színeltolódástól (sárgás, kékes, stb.).

Ha a fényképező gépünket nappali fényre állítjuk (5000-5600K), és ilyen fényviszonyok között, tehát a délelőtti, vagy délutáni napsütésben fotózunk, akkor a képen a fehér részeket fehérnek fogjuk látni. Ha ugyanilyen beállítással reggel fotózunk, vagy délután, akkor narancssárgás, vöröses színű lesz a képünk. Ha színhelyesen szeretnénk minden napszakban fotózni, akkor a fehéregyensúly beállításával érhetjük el digitális gépünkön. A fehéregyensúly angolul "White Balance" rövidítve WB, ahogy a fényképezőnkön is megtaláljuk.

A fénykép készítésénél korábban a fény színhőmérsékletének módosítására különböző színű (narancssárga, kék) szűrőket használtak. Ezzel biztosítva, hogy a felvételen a fehér színt fehérnek, és a többi színt is színhelyesnek lássuk. A fehéregyensúly beállítása különböző színszűrőkkel történt az analóg fényképezés korszakában. A digitális fényképezőgépen egyszerűbben állíthatjuk be a fehéregyensúlyt. Létezik automata állás (Auto White Balance - AWB), amely a pillanatnyi színhőmérséklet alapján automatában állítja be fényképezőgépünket, hogy színhelyes képet kapjunk (azaz a fehéret tényleg fehérnek lássuk és a többi szín is a helyére kerüljön).

Vannak előre beállított fehéregyensúly értékek:

  • Automata 
  • Izzófény (3200K) 
  • Fénycső (3800-4000K)
  • Nappali napfény (5000-5600K)
  • Vaku (5500-5600K)
  • Felhős égbolt (5600-6000K) 
  • Árnyék (6200-8000K)
  • illetve Egyéni (custom)

Ezek a beállítások lehetőségek a fotós számára. Az automata beállítás jó lehet nappal a legtöbb helyzetben, illetve használhatjuk a napfény beállítást (amit javaslok), mely a képek nagy százalékánál jó eredményt ad.

Viszont nem mindig érdekes a valóság :) A reggeli vörös fényben történő fotózásánál nem túl érdekes színvilágot kapnánk automata állásban (pl.: 3600K). Ajánlott inkább nappali beállítással fotózni (5000K), hogy a képünk visszaadja és kiemelje a gyönyörű vöröses, narancssárgás színeket. Még erőteljesebb színek érhetők el felhős égbolt, vagy árnyék beállításokkal (6250K). Gyakran kicsit eltúlozva a színeket különös hatásokat érhetünk el. 

Sunset with dodgy white balance...

Digitális gépünkkel már a helyszínen könnyen ellenőrizhetjük az eredményt az LCD kijelzőn. Ha nem tetszik a kép, akkor egy másik beállítással könnyen javíthatunk az eredményen. Ilyenkor csak állítsunk be egy másik értéket. A a legtöbb fényképezőgépen van lehetőség egyéni színhőmérsékletet is megadni és azzal fotózni.

Számítógépen ellenőrizve a képet a színhőmérsékleten szoftveresen utólag is lehet állítani, korrigálni, új értékeket kipróbálni (pl. Adobe Lightroom, Adobe Camera Raw).

 

Amennyiben képünkön utólag is szeretnénk korrigálni, akkor érdemes a képet RAW formátumban rögzíteni a memóriakártyára.

Getting Creative with White Balance

 

Megoszt

Megosztom a cikket!

 
  • Gyakran frissülő tartalom

    Az oldalon új cikkek adnak ötleteket, hogy egyre jobb képet készíts. 

  • Könnyen érthető

    A tartalom kezdő fotósoknak készült, ezért könnyen elsajátítható tippeket olvashatsz. 

  • Csatlakozz a Facebookon

    Lájkold az oldalt, így mindig időben értesülsz az új cikkekről.

  • Bárhol olvashatod...

    Az oldal megjelenítése optimalizált Apple (iPhone, iPad) és Android mobil eszközökre is.

  • 1