Készíts ellenfényben is jó képet!

Talán hallottad már azt a "jó" tanácsot, hogy a nap hátad mögött legyen, ne szembe fotózz. Ha ismersz néhány trükköt, akkor igazán egyedi képeket lehet készíteni, ha ezt a tanácsot nem fogadod meg, és a nappal szemben fotózol.  

Amikor az embereket a nappal szembe állítod, akkor az erős fény miatt csak hunyorognak, grimaszolnak, eltakarják a szemüket a kezükkel, profi és természetes képet nem igazán lehet belőle kihozni. Kiegyensúlyozott, jól beállított képet napsütésben csak akkor tudsz készíteni, ha megfordítod a beállítást, és te állsz a nappal szembe. Ilyenkor a modell mögött van a nap, megvilágítja a vállukat és a hajukat. Van néhány alapszabály, melyet ismerned kell, ha nem akarsz alulexponált, sötét képet kapni. 

1. Keresd a jó fényt

Az ilyen típusú képekhez sem jó a kemény, kontrasztos, hideg színhőmérsékletű déli fény. Kerüld az erős napsütést. Használj lágy napsugarakat, sárgás meleg fényeket késő délután, vagy kora reggel.

2. Keresd a napot

Keresd meg a napot és állj szembe vele. A modelledet helyezd a nap és a fényképezőgéped közé.

3. Állítsd be a fénymérést

A fénymérés során a fényképezőgéped kiszámítja, menyi fényre is van szükséges a helyes expozícióhoz. Úgy van beállítva, hogy középszürke témát exponáljon helyesen. Ha túl világosat fényképezünk, akkor azt sötétíteni fogja, ha túl sötét témát fotózunk, akkor azt kivilágosítja. Fényképezőgéped fénymérőjét a nagy ellenfény be fogja csapni (a kép sötét lesz), ezért a fénymérésre különös gondot kell fordítani. Állítsd a fénymérőt spot mérésre . Ilyenkor a fényképezőgéped csak nagyon kis területen méri a fényt. Csak a középső területen. A keresőben láthatod középen azt a kis pontot, ahol a fényképezőgéped a fényt méri. A helyes expozícióra a modell arcán van szükség, ezért helyezd az arcra, és az exponálógombot félig lenyomva a géped megméri a fényt, beállítja a helyes expozíciót. Ezután - az exponálógobot továbbra is félig lenyomva tartva - beállítod a képkivágást és a gombot teljesen lenyomva elkészíted a fotót. A rekesz és a záridő értékeket beállíthatod manuál módban is, így a többi képeidnek is ugyanaz lesz a beállítása.

Kompakt fényképezőgéped van és nincs spot mérés, vagy nincs kedved kapcsolgatni a gépedet? Akkor sincs baj. Próbáld meg, hogy az expozíciót +1 vagy +2 fényértékkel korrigálod . Egy két próbaérték után megkapod a helyes beállítást.

4. Használj napellenzőt

Ha el szeretnéd kerülni a becsillanást (flare), kerüld el, hogy a nap közvetlenül az objektívedre vesse sugarait. Használ napellenzőt, vagy tedd a kezed a nap elé úgy, hogy árnyékolja az objektívedet (a képen ne legyen rajta a kezed :)). Ha a napsugarak közvetlenül az objektív lencséjére esnek különös hangulatot adhat a képnek. A kontraszt kisebb lesz, a nap sugarai jobban látszanak. Próbálj játszani a fényekkel, próbáld ki napellenző nélkül is a fényképezést. A lényeg, hogy tudd, mit szeretnél elérni.  

5. Figyelj a pontos fókuszálásra

Az ellenfény igazi kihívás a fényképezőgépek fókuszrendszerének. Gyakran nem talál fókuszpontot a gépünk és az eredménye homályos kép lesz. Állítsd a rekeszt minél nagyobbra, használj fényerős objektíveket (f2, f2.8), mert ezekkel könnyebben fókuszál a fényképezőgép. A keresőben ellenőrizd a képet, és fókuszálj újra, ha nem ott van az élesség, ahol szeretnéd. Megoldást jelenthet az objektívet átkapcsolni manuál módba és kézzel beállítani a fókuszt. Egyes objektíveken lehetőség van kézzel korrigálni a fókuszon átkapcsolás nélkül is.  

6. Használj vakut a derítéshez

Kipróbálhatod, hogy a derítő vakuzással megvilágítod a modelled arcát. Állítsd a vaku fényét -1 vagy -2 fényértékkel lejjebb, hogy ne legyen meghatározó a vaku fénye. 

Purty Backlight

7. Használd a háttérben lévő fákat diffúzorként

Ha abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy a környéken fák is vannak, akkor felhasználhatod diffúzorként. A fák levelei megtörik a napsugarak útját, így a napsütésből szórt lágy fény lesz, mely jól illik majd a portréhoz.   

8. Javíts a képen tetszés szerint utómunkával

Digitális fényképezésnél a fotós kezében van még egy nagyszerű eszköz: az utómunka, melyet saját maga elvégezhet. A legtöbb ellenfényes képnél szükség van rá. Ebben a szituációban a képeid kontraszt szegények és fakók lesznek. A legtöbbször a pontos expozíciót is nehéz eltalálni. Ebben segít az utómunka. Korrigálj az expozíción és adj rá egy kis kontrasztot, szaturációt, hogy élővé varázsold a színeket.

Megoszt

Megosztom a cikket!

 
  • Gyakran frissülő tartalom

    Az oldalon új cikkek adnak ötleteket, hogy egyre jobb képet készíts. 

  • Könnyen érthető

    A tartalom kezdő fotósoknak készült, ezért könnyen elsajátítható tippeket olvashatsz. 

  • Csatlakozz a Facebookon

    Lájkold az oldalt, így mindig időben értesülsz az új cikkekről.

  • Bárhol olvashatod...

    Az oldal megjelenítése optimalizált Apple (iPhone, iPad) és Android mobil eszközökre is.

  • 1