Városfotózás a kék órában

A legszebb esti városképeket a teljes sötétedés előtt készítheted, mielőtt az égbolt teljesen be nem sötétedik.  Az égbolt ilyenkor a kék különböző árnyalataiban tündöklik.

 Cinque Terre – Olaszország

Amikor a nap lemegy és eltűnik a horizont alatt, akkor az égbolt sötétkék színűvé változik egy időre a teljes sötétedés előtt. A városokban felkapcsolják a világítást. Itt az idő, hogy elkészítsd a fotót.

A kék óra (twilight) naplemente után kezdődik 15-20 perc múlva és kb. 20-30 percig tart. Ahogy telik az idő, az égbolt egyre sötétebb kék, majd fekete színű lesz. Ez az időszak függ az időjárástól, évszaktól és a helyszíntől is. (A cikk találsz linket, ahol előre meg tudod nézni a naplemente és a napfelkelte időpontjait bárhol a világon.)

Hasonló időszakot találhatunk reggel is, mely ugyanúgy alkalmas kékórás fotózásra.

Érdemes figyelemmel kísérni az égbolt változását. Nem csak szemmel, hanem tesztképekkel is, mert a fényképezőgépünk olyan színeket fog megjeleníteni a hosszú expozíció alatt, amit a szemünk lehet nem is lát.

Nincs szükség másra, csak egy állványra, egy fényképezőgépre és persze a tökéletes helyre. Ebbe az időszakban a környezeti fény kevés. Nagy mélységélességet szeretnénk beállítani. A két körülmény miatt biztosak lehetünk benne, hogy az expozíciós idő hosszú lesz, és nem tudjuk kézből bemozdulásmentesen megtartani a gépet. Az állvány nem csak azért szükséges, hogy tűéles képet készítsünk, hanem segít a precíz képkivágás beállításában is. A fényképezőgép jó ha tükörreflexes, de egy komolyabb kompakt géppel is el lehet készíteni a fotót. A lényeg, hogy az expozíciós időt be lehessen állítani.

Tippek a kék órás fotózáshoz:

  • Keresd meg a tökéletes kompozíciót.
  • Rögzítsd a fényképezőgépet állványra a tűéles kép érdekében.
  • Kapcsold ki a képstabilizátort (ha van).
  • Állíts be kis rekeszt (f8 - f16). Ez biztosítja a nagy mélységélességet.
  • Ha manuál módot használsz állítsd be az időt is, hogy kb. 1 fényértékkel alulexponált legyen a kép a kijelző szerint.
  • Állítsd a fehéregyensúlyt nappalira (majd próbálj ki több beállítást is, ha nem vagy elégedett a színekkel).
  • Az alacsony zaj érdekében az érzékenységet állíts alacsonyra (pl.: ISO 100)
  • Távkioldó, vagy időzítő segítségével készítsd el a képet. (Ezzel elkerülöd a gép bemozdulását.)

Digitális gépen az eredményt egyből ellenőrizheted. A város fényei és a sötét égbolt becsaphatják a fénymérőt, ezért szükség szerint korrigálnod kell az expozíciót. Városképen kívűl egy-egy épület, híd, építmény is jó téma lehet a kék órás fotózáshoz.

Érdemes a fotózás időpontját előre megtervezni: a napkelte (előtte egy óra) és a naplemente (utána követő óra) időpontjaihoz kell igazodnunk. Napfelkelte és napnyugta időpontjait itt találod:

Magyarország: Kattints ide

Nemzetközi: Kattints ide

Megoszt

Megosztom a cikket!

 
  • Gyakran frissülő tartalom

    Az oldalon új cikkek adnak ötleteket, hogy egyre jobb képet készíts. 

  • Könnyen érthető

    A tartalom kezdő fotósoknak készült, ezért könnyen elsajátítható tippeket olvashatsz. 

  • Csatlakozz a Facebookon

    Lájkold az oldalt, így mindig időben értesülsz az új cikkekről.

  • Bárhol olvashatod...

    Az oldal megjelenítése optimalizált Apple (iPhone, iPad) és Android mobil eszközökre is.

  • 1