A mélységélességről

A figyelem irányításának egyik leghatásosabb eszköze a mélységélesség. A kép egyes részeinek fontosságát az élességgel jól ki lehet hangsúlyozni.

 Mélységélesség

Egyszerűen fogalmazva a mélységélesség az tartomány a fényképen, ahol a képet élesnek látjuk.

Az objektív elméletileg csak az élesre állított tárgyat rajzolja ki élesen. A valóságban azonban az élesre állított tárgy (vagy annak csak síkja) előtt és mögött is élesnek láthatjuk a képet. Ez a mélységélességi tartomány alapvetően következő négy dolgoktól függ:

Rekeszértéktől

A rekesz szűkítésével (nagyobb rekeszszám) a mélységélesség nő. Ha nagy mélységélességet szeretnénk elérni, akkor szűkítsük a rekeszt, azaz állítsuk nagyobb f számra, pl. f11-re vagy f16-ra. Ha kia karunk emelni valamit a környezetből, akkor alkalmazzunk kis mélységélességet. Ilyenkor nyitni kell a rekeszen, és kis f számot kell beállítani pl. f4 vagy még kisebb számot.

Az objektív gyújtótávolságától

Minél kisebb a gyújtótávolság, annál nagyobb a mélységélesség. Pl. egy 24mm-es nagylátószögű objektívnek a mélységélessége ugyanolyan beállítás mellett nagyobb, mint egy 200mm-es teleobjektívnek. Ezt terészetfotózásnál jól jön, hiszen a legtöbb esetben azt szeretnénk, hogy sok minden beleférjen egy képbe és minden tűéles legyen.

Tárgytávolságtól

Az a pont, ahová az élességet állítom (pl. a fenti képen a fiú arca), és a fényképezőgép közötti távolság. Minél messzebb kell élességet állítanom, annál nagyobb lesz a mélységélesség. A mélységélesség egyharmada az élességállítás síkjától felénk esik, a kétharmada pedig mögé. Mindig van olyan távolság, ahová az élességet állítva, a mélységélesség hátsó pontja már a végtelenbe kerül, azaz minden éles lesz ettől a ponttól.

A fényképezőgép képérzékelőjének méretétől

Kisebb érzékelőkön nagyobb a mélységélesség: a kis méretű szenzorokkal (pl. 3,6mm x 4,8 mm, jellemzően nem adják meg a gyártók ) szerelt kompakt fényképezőgépeknél jellemzően a legtöbb esetben minden éles a fényképen. Ezért a fenti képhez hasonlót nem lehet készíteni az olcsóbb kompakt gépekkel. Tükörreflexes fényképezőgépekben a képerzékelő nagysága lényegesen nagyobb (24mm x 36mm), amivel kis mélységélesség érhető el. Ez a tulajdonság alkalmassá teszi már portré, ételfotózásra, ahol többnyire kis mélységélességgel készítünk képet (hiszen portrénál nem a hátteren van a hangsúly).

A www.dofmaster.com oldalon egy kalkulátor segítségével számíthatjuk ki a mélységélességet. A fényképezőgép formátuma, típusa (igazából a képérzékelő mérete számít) kiválasztása után meg kell adni a gyújtótávolságot, a beállított rekeszértéket, majd azt a távolságot, ahová az élességet állítom. A program megadja, hol kezdődik az élesség, illetve mekkora távolság lesz éles képen.

Megoszt

Megosztom a cikket!

 
  • Gyakran frissülő tartalom

    Az oldalon új cikkek adnak ötleteket, hogy egyre jobb képet készíts. 

  • Könnyen érthető

    A tartalom kezdő fotósoknak készült, ezért könnyen elsajátítható tippeket olvashatsz. 

  • Csatlakozz a Facebookon

    Lájkold az oldalt, így mindig időben értesülsz az új cikkekről.

  • Bárhol olvashatod...

    Az oldal megjelenítése optimalizált Apple (iPhone, iPad) és Android mobil eszközökre is.

  • 1