Köd van. Elő a géppel!

Ködös időben a természet sejtelmes képeket tartogat számunkra, ezért figyeljünk a kínálkozó lehetőségekre. Néhány fontos szempontot ismernünk kell, mielőtt útnak indulunk.

A köd apró vízcseppek összességéből áll, melyeken megcsillannak a fények. A különleges fényviszonyok miatt fényképezőgépünk nem fogja pontosan mérni a fényt. Automata üzemmódban gépünk sötét, alulexponált képet fog készíteni. Ezért +1, +2 fényértékkel kompenzálni kell a helyes expozícióhoz. Az helyes expozíciót a ködre állítsuk be, ne a témára.

Ködös időben a kontraszt alacsony, a színek fakók. Ennek ellenére igazán misztikus és sejtelmes képet készíthetünk. Ügyeljünk arra, hogy képünknek mindig legyen igazi témája mert képünk lapos és semmitmondó lesz. A fényképezőgépünkhöz közeli részek élesebben jelennek meg, itt a színek telítettebbek. Ha telített színeket szeretnél látni a képen, akkor töltsük ki az előteret is, foglaljunk bele valamilyen témát. Ezzel mélységet is adunk a képnek.

Ködben általában a fény is kevés, ezért javasolt állvány használata. Így szabadon lehet variálni az expozíciós időt is, nem kell aggódni a bemozdulás miatt. Míg a rövid záridővel képeken jól látszik a köd textúrája. Ha a köd változik, mozog, akkor hosszabb záridővel (30s-60s) elmoshatjuk, selymes hatást érhetünk el, hasonlóan, mint vízesés fotózásakor.

A reggeli köd és pára mennyisége és minősége szinte percenként változhat. Ahogy kel fel a nap a köd eltűnik. Ezért ugyanarról a témáról különböző képek is készülhetnek pár perc eltéréssel. A köd napközben már más arcát mutatja, de lehet, hogy másnap újabb fajtájával találkozunk. Van, amikor a nap reggel jobban süt, képeinkben több szín köszön vissza, máskor teljesen egyszínű, monokróm képeket készíthetünk.

A köd sajátossága miatt a részletek helyett a formákra, sziluettekre kell koncentrálni, melyeket jól lehet hangsúlyozni a különös fényviszonyok mellett.

Hosszabb időt töltve a szabadban gyakran ellenőrizzük felszerelésünket, és óvjuk a gépvázra, objektívre lecsapódó vízcseppek károsító hatása ellen.

Fontos! Ha felszerelésünket utána meleg szobába visszük be, a pára könnyen lecsapódhat rajta. Felszerelésünket érdemes a fotózás után a táskában hagyni, és engedni hogy átvegye a melegebb hőmérsékletet. Ezzel elkerüljük a pára lecsapódást és ezáltal a károsodást (pl. elektromos zárlat a fényképezőgépben).

Jó fotózást!

Megoszt

Megosztom a cikket!

 
  • Gyakran frissülő tartalom

    Az oldalon új cikkek adnak ötleteket, hogy egyre jobb képet készíts. 

  • Könnyen érthető

    A tartalom kezdő fotósoknak készült, ezért könnyen elsajátítható tippeket olvashatsz. 

  • Csatlakozz a Facebookon

    Lájkold az oldalt, így mindig időben értesülsz az új cikkekről.

  • Bárhol olvashatod...

    Az oldal megjelenítése optimalizált Apple (iPhone, iPad) és Android mobil eszközökre is.

  • 1